oleh
Hisyam Hj Basabah, 14/11/2013
Pusat pentadbiran negara-Putrajaya
Susur galur dan budaya pemerintahan
Malaysia secara faktanya dicedok dari sistem Westminster , legasi pemerintahan yang
ditinggalkan oleh penjajah British. Sistem inilah yang diguna pakai oleh
Malaysia semenjak merdeka hingga ke hari ini. Melalui sistem ini juga status
quo Barisan Nasional (dahulu Perikatan) terus bertakhta di puncak kekuasaan
tanpa pernah tewas di gelanggang pilihanraya. Tetapi sejauh mana politik
Malaysia boleh diklasifikasikan sebagai politik matang? Artikel ringkas yang
ditulis oleh penulis ini cuba untuk memaparkan dan menggali fakta secara akademik
walaupun tajuk yang penulis pilih ini boleh menjadikan penulis sebagai sasaran kutukan dari pengikut PR
khususnya. Struktur artikel ini akan penulis bahagikan kepada beberapa bahagian
iaitu bab pengenalan kepada sistem pemerintahan dan pilihanraya Malaysia, bahagian
kedua penulis cuba menganalisis berkenaan siapa “pembangang” yang penulis maksudkan seperti tajuk artikel, dan bahagian ketiga
tentang persamaan pembangkang dan “pembangang”.
Artikel ini adalah pandangan ,
pengamatan dan analisis ringkas penulis berkenaan isu-isu yang melingkari
kehidupan masyarakat hari ini. Pendapat penulis adalah tiada orang sebenarnya
mampu menafikan mereka bebas dari cengkaman politik dan tidak mahu mengambil
kisah tentang politik, kerana politik adalah perkara terpenting dalam
kehidupan. Ketenangan jiwa datangnya dari masyarakat yang harmoni, masyarakat
yang harmoni pula datangnya dari mutu kehidupan atau kos sara hidup yang mantap
(ekonomi), dan ekonomi yang mapan lahir dari kestabilan politik, kerana melalui
kestabilan politik menyebabkan ekonomi negara berkembang dengan
baik,pelabur-pelabur asing yakin dengan kestabilan ekonomi dan politik negara,
dasar-dasar yang baik untuk kesejahteraan rakyat dapat dilaksanakan melalui political will [1],
serta meningkatkan taraf ekonomi , mutu sara hidup dan sosial rakyat.Sekiranya
taraf ekonomi rakyat berkembang dan dalam keadaan yang baik, maka pembentukkan
keluarga dan komuniti masyarakat yang sejahtera dapat dicapai seterusnya
penghasilan akhlak yang baik dan modal insan yang berkualiti dapat dilahirkan,
dan itulah ketenangan jiwa oleh setiap makhluk yang bernama manusia bagi
penulis.
Sistem Pemerintahan dan Pilihanraya
Malaysia
Malaysia sebuah negara demokrasi
berparlimen , kecuali bagi suatu tempoh yang singkat iaitu antara tahun
1969-1972 yang diletakkan di bawah MAGERAN yang diberikan kuasa luar biasa
melalui pengisytiharaan darurat, rentetan rusuhan kaum pada 13 Mei 1969yang
hampir-hampir membawa negara ke dalam satu kancah perang saudara dan bencana
besar.[2] Yang Dipertuan Agong
(YDPA) yakni ketua majlis raja-raja Melayu sebagai ketua negara. Ciri-ciri
utama sistem politik negara yang lain ialah Dewan Negara (Senat) dan Dewan
Rakyat (Dewan Perwakilan yang kerusinya amat didambakan oleh BN dan PR untuk
memerintah negara) merupakan badan penggubal undang-undang yang utama dan
kehakiman yang bebas. Di bawah struktur pentadbiran persekutuan ,sebuah badan
eksekutif cara kabinet bertanggungjawab kepada badan perundangan yang dipilih.
Sejak merdeka,negara hanya diperintah oleh sebuah kerajaan campuran yang
berbilang kaum (BN) dan UMNO merupakan rakan kongsi yang dominan.[3] Perdana Menteri Malaysia
lazimnya adalah Presiden UMNO dan Pengerusi BN sehingga kini. Walaupun jawatan
Perdana Menteri tidak dinyatakan secara jelas hanya untuk orang Melayu tetapi
itulah hakikat dan ia difahami oleh parti komponen BN , ia secara tidak
langsung melambangkan ikatan persefahaman yang kolektif dan jitu dalam BN.
Pilihanraya adalah menifestasi
terhadap amalan demokrasi di Malaysia dan pada pendapat penulis, sebenarnya
demokrasi tulen tidak pernah wujud di mana-mana negara moden pada hari ini.
Yang hanya wujud adalah demokrasi saduran yang juga mengandungi elemen autokratik
dan feudalsime terutamanya di negara kita ini. Pilihanraya Malaysia adalah alat
untuk parti-parti politik dan politikus mendapatkan kuasa mentadbir negara
dengan memenangi kerusi majoriti di parlimen. Buat masa ini kerusi parlimen
adalah sebanyak 222 selepas persempadanan semula kawasan pilihanraya dan BN
memenangi sebanyak 134 kerusi dan PR melalui DAP, PKR dan PAS sebanyak 88
kerusi yakni sama banyak dengan kerusi yang dimenangi oleh UMNO pada PRU13.
Sayangnya, pada pemerhatian penulis, politikus lebih menjadikan kuasa politik
sebagai matlamat berbanding menjadikan ia sebagai alat. Penulis berpegang
kepada prinsip bahawa politik adalah alat bukan matlamat, kerana matlamat akhir
adalah kesejahteraan rakyat marhaen. Kerana ingin dan rakus mendapatkan kuasa,
maka kita dapat lihat banyak tindakan-tindakan politik yang tidak matang
digendangkan oleh kedua dua pihak bagi memenangi hati rakyat. Penulis
berpendapat, pada situasi politik negara waktu ini, baik BN mahupun PR
masing-masing banyak keburukkan dan ketempangan yang jelas terlihat dan sebagai
rakyat, penulis beranggapan ini adalah masa untuk memilih parti mana yang kurang
melakukan keburukkan kerana ternyata di mata penganalisis politik seperti Prof
Dr Agus Yusof, Prof Madya Dr Ridhuan Tee, Dr Zaini Othman dan Prof Madya Dr
Mohd Noor Yazid kedua dua entiti ini harus mengurangkan keburukkan dan
kesilapan mereka di mata rakyat.
Malaysia mengamalkan sistem undi
elektorial semenjak merdeka lagi dan bukannya undi popular. Undi elektorial
ialah undi majoriti kerusi parlimen manakala undi popular merujuk kepada undi
dari bilangan sesebuah populasi seperti yang diamalkan oleh negara-negara
republik dan kepresidenan.Pada PRU13 baru baru ini, kita menyaksikan buat
pertama kali dalam sejarah BN tewas dalam undi popular tetapi masih mengekalkan
majoriti undi elektorial manakala PR buat pertama kalinya juga memenangi undi
popular. Terdapat juga suara-suara mereka yang pro pembangkang menyatakan BN
telah tewas dan sepatutnya PR yang memerintah, tetapi mengapakah dakwaan ini
tidak pernah timbul pada 12 edisi PRU yang lalu?Dan tahukah mereka negara
mengamalkan undi elektorial sejak berzaman lagi? Tepuk dahi, tanyalah akal dan
akal akan memberitahu jawapannya ada pada ilmu![4]
Siapa “pembangang”?
Perbezaan istilah dan definisi antara
penyokong (dalam istilah alam cyber sebagai macai),aktivis dan politikus amat
berbeza sebenarnya. Penyokong atau “macai” ini secara amnya adalah pengikut tegar yang
hanya mendengar, mengkaji dan dipengaruhi oleh sesuatu fahaman politik tanpa
membuka hati dan akal menimba ilmu secara ilmiah. Bahan-bahan rujukan mereka
hanyalah akhbar terbitan sesebuah parti sahaja, mendengar video-video dan
ceramah-ceramah tokoh-tokoh tertentu parti yang diminati, bersosial di laman
sosial dengan tarikan yang kuat terhadap blog dan laman pro parti yang dipercayai
oleh mereka sahaja. Aktivis pula adalah mereka yang terpelajar tetapi
menjadikan ideologi politik sesebuah parti sebagai pegangan mereka,Aktivis
lazimnya adalah golongan baris hadapan memperjuangkan sesuatu isu dan kefahaman
politik mereka sama ada secara diplomasi ataupun radikal. Selain itu aktivis
politik sejati adalah orang-orang yang mempunyai idealisme dan prinsipnya
sendiri dalam dunia politik, tak kiralah samada mereka mendapat gelaran atau
jawatan tertentu dalam dunia politik ataupun tidak, namun tetap setia pada
idealisme dan prinsip yang dipegang lalu memberikan sumbangan idea dan
semangatnya dengan caranya sendiri. Mungkin melalui penulisan, forum atau
dialog atau mungkin dengan sekadar bersembang santai dengan masyarakat sekitar
sambil mewarnai pola berfikir mereka dengan idealisme dan prinsip politik yang
diyakini benar.[5]
Mereka ini lazimnya dari golongan terpelajar, dan pemikir yang tidak mudah
goyah pegangannya atau “lompat parti”.
Politikus pula atau ahli politik
ialah orang-orang yang menganggotai sesebuah pertubuhan dan parti politik
dengan jawatan-jawatan yang diperolehi . Ahli
politik adalah seorang individu yang terlibat di dalam politik untuk memegang
kuasa di dalam perkhidmatan awam/kerajaan.Di dalam demokrasi Barat, perkataan
ini secara umumnya lebih menjurus kepada mana-mana pegawai yang ingin
mengekalkan kedudukan mereka menerusi kempen-kempen pilihan raya.[6]Mereka ini pada pandangan penulis lazimya adalah seorang oportunis, licik,
seorang pemidato hebat, pintar berdebat dan juga kuat keinginan mencapai sesuatu.
Perbezaan antara ketiga-tiga istilah ini adakalanya menjadi satu iaitu “pembangang”. Mungkin agak kasar penggunaan istilah yang penulis gunakan tetapi anggaplah ia sebagai ubat yang pahit tetapi terkandung penawarnya. Tidak kira BN atau PR mereka juga ada barisan “pembangang” sendiri yang meyokong membuta tuli dan membela mereka tanpa ragu-ragu. Sebagai contoh, penulis melihat khususnya di laman cyber (FB) , rata-rata mereka menegakkan pendapat dan saling menghentam tanpa ada nilai-nilai ilmiah dan secara tidak langsung menampakkan rantaian ganas kejumudan yang melingkari leher mereka. Perhimpunan-perhimpunan yang dikelolakan oleh PR contohnya dihadiri lebih ramai golongan “pembangang” daripada aktivis dan pemimpin politik PR , natijahnya, penjahanaman terlihat di sini sana. BN juga tidak terkecuali dari kebobrokan “pembangang” mereka. Apabila aktiviti konvoi contohnya dianjurkan oleh pemimpin BN, akan ada aksi-aksi rempit yang memualkan masyarakat sekeliling dan kebaikan dari sesebuah aktiviti itu akan segera terpadam. Itulah kesan yang dibawakan oleh “pembangang” .
Persamaan Pembangkang dan
“pembangang”
Pada sesi perdebatan parlimen, rakyat
selalu disajikan dengan aksi perdebatan antara YB-YB dari BN dan PR melontarkan
soalan, hujah dan tidak ketinggalan provokasi sesama mereka. Penulis berasa
kesal apabila pada suatu sesi perbahasan, apabila YB dari BN mengusulkan sesuatu cadangan yang pada dasar
akademiknya adalah baik untuk rakyat khasnya bangsa Melayu/Bumiputera, YB-YB
dari PR khususnya DAP akan segera membangkang dengan menyatakan kesaksamaan
antara kaum dari segi bantuan dan peruntukan harus seimbang dan membangkang
dengan sekerasnya usul penambahbaikan taraf hidup Bumiputera dipersetujui.
Nama-nama seperti Karpal Singh, Lim Kit Siang, Teressa Kok, Tian Chua, Gobind
Singh Deo adalah antara figura politik yang kerap membantah usul yang membawa
kemajuan kepada Bumiputera dan nasional dengan alasan konsep kesaksamaan.
Antara usul yang dibantah adalah Bahasa Melayu dan isu sekolah vernakular.
Bagi penulis,seharusnya agenda
nasional yang berteraskan Bumiputera harus didaulatkan dan sekolah sekolah
vernakular ini sebenarnya menyemai semangat perkauman dan melahirkan golongan
ultrakiasu yang jauh menyimpang dari semangat kebangsaan dan tidak akan ada
warna Malaysia.Yang hanya ada adalah semangat “kecinaan” yang begitu tebal
sehinggakan bahasa kebangsaan tidak dapat dikuasai dengan baik serta lahirnya
masyarakat yang mempunyai jurang sosial antara kaum yang begitu luas. Seperti
mana kenyataan Dr Ridhuan Tee,”Apalah erti tinggal dalam sebuah negara merdeka
ini, jika agenda negara langsung tidak dipedulikan. Inilah akibatnya jika kita
dipisahkan sejak kecil melalui sistem pendidikan perkauman (vernakular).Lebih
malang lagi apabila ada di antara kita yang tidak sanggup merombak kurikulum Unified Examination Certificate (UEC)
disesuaikan dengan jati diri negara, hanya kerana jika rombakan dilakukan sijil
tersebut tidak diiktiraf oleh Taiwan dan China.[7] Persoalan yang berlegar di
minda penulis, penting sangatkah pengiktirafan dar negara tersebut sekiranya
mereka mengakui yang mereka adalah rakyat Malaysia? Perkara ini jugalah yang
dipertahankan oleh DAP ,manakala PAS hanya membisu seribu bahasa tanpa bingkas
mempertahankan usul YB dari BN yang mengusulkan sudah sampai masanya Malaysia
mengamalkan sekolah satu aliran atau menambah masa pembelajaran Bahasa Malaysia
di sekolah-sekolah vernakular, sedangkan itu adalah agenda Melayu yang menjadi
teras agenda nasional,pun tidak dipertahankan oleh PAS.
Bagi penulis, kesaksamaan dan
keadilan sosial bukan boleh diukur menggunakan konsep 3=3, tetapi harus
diletakkan kepada yang lebih berhak melalui pembahagian kek ekonomi dan sosial
yang adil. Bumiputera sebagai bangsa peribumi dan bangsa majoriti harus
mendapat hak yang selayaknya berpandukan populasi dan hak yang termaktub di
dalam perlembagaan. Pembangkang seharusnya menjadi check and balance kepada
kerajaan dan tidak membangkang dengan membabi buta sahaja sekalipun mereka
digelar sebagai pembangkang.
Seandainya mereka hanya tahu
membangkang dengan membabi buta dan diam apabila suatu perkara yang salah
disuarakan oleh rakan politik mereka, maka tiada beza untuk mereka antara
pembangkang dan juga “pembangang” dan di situlah titik persamaan antara kedua
duanya. Sebagai politikus yang diberikan mandat oleh rakyat, mereka seharusnya menjalankan
tanggungjawab mereka dengan sebaiknya dan tidak meletakkan agenda politik
peribadi sebagai matlamat utama. Kuasa adalah suatu pinjaman, ia boleh hilang
atau ditarik balik pada bila-bila masa sahaja seperti yang pernah berlaku
terhadap Dato Sri Anwar Ibrahim.
Konklusi
Oleh itu, politik dan kenegaraan
adalah sebuah bidang yang sangat kompleks skopnya dan ia bukan suatu perkara
atau cabang ilmu yang boleh dibicarakan semata-mata mengikut teori logik semata,
tetapi pelbagai teori dan metodologi penyelidikan fakta seperti idiosinkratik,
realism dan idealism, teori konspirasi ,serta sistemik dan pengaruh luar harus
di ambil kira oleh si pembicara tatkala lembaran halaman politik ingin ditelaah
dan dibincangkan.Penulis akan cuba menulis dan menganalisis berkenaan persoalan
faktor idiosinkratik pemimpin dan dasar-dasar politiknya selain melihat faktor
luaran yang mempengaruhi pembuatan keputusan atau dasar politik seseorang
pemimpin itu.
-MHB-
[1] bermaksud
kehendak politik dan kemahuan politikus menjalankan pemerintahan dan
pentadbiran dengan berkesan. Tanpa political will yang berkesan,maka
pentadbiran yang licin tidak dapat dijalankan.
[2] GKA
Kumaraseri, 1995, Diplomasi Profesional dan Pengurusan Hal Ehwal Luar Negeri :
Pengalaman Malaysia, DBP, Kuala Lumpur,hal 49.
[3] Rujuk
Gullick,John dan Bruce Gale,1986,Malaysia and Its Political and Economic
Development.Pelanduk Publisher,Petaling Jaya dalam GKA Kumaraseri, 1995,
Diplomasi Profesional dan Pengurusan Hal Ehwal Luar Negeri : Pengalaman
Malaysia, DBP, Kuala Lumpur,hal 49.
[4] ilmu
sejarah pembentukan negara, kontark sosial,perlembagaan, politik dan
kenegaraan.
[7] Dr
Ridhuan Tee Abdullah,2010,Apabila Agenda Bangsa Menguasai Agenda Negara dalam
Melayu Menjadi Minaroti dalam Majoriti,2013,Utusan Publications,Kuala
Lumpur.hal 59
harap penulisan sahabat ku dpat di pertingkatkan lgii...luahan hatii...dlm penulisan terserlah...
BalasPadamTrm ksh sahabat....barangkali aku tdk knl siapa kamu krn kamu memilih tanpa nama sebagai pengenalan diri,ttpi yg nyata aku senang dgn komen kamu yg bagiku membina...trm ksh sekali lagi.
Padam